De eerste week..! - Reisverslag uit Moldova Nouă, Roemenië van Tony Imthorn - WaarBenJij.nu De eerste week..! - Reisverslag uit Moldova Nouă, Roemenië van Tony Imthorn - WaarBenJij.nu

De eerste week..!

Door: Tony Imthorn

Blijf op de hoogte en volg Tony

03 Augustus 2015 | Roemenië, Moldova Nouă


Dag van vertrek

Het was even spannend. Het inchecksysteem liet mij niet gaan, want ik bleek een visum nodig te hebben. Nu mijn ticket om geboekt om vervolgens weer om te boeken wanneer mijn korte verblijfsvergunning geregeld is in Moldavië zelf. De twee vluchten, overstap in Wenen, verliepen zonder enige vertraging. Na geland te zijn op het vliegveld van Chisineau, om vervolgens door de ‘strenge’ douane te gaan en de koffers gevonden te hebben werden wij welkom geheten door Sam, Liuba en Vova. Na het warme welkom werden er leien gepind. Daarna gingen wij met twee bussen op weg naar het centrum van Tintareni.


Het appartement

Het centrum is voor mij bekent terrein. Dit geldt niet voor het appartement waar ik de komende vijf maanden verblijf. Dit betreft op het centrum zelf. Het appartement heeft een keuken, een douch en een tweepersoons slaapkamer. Ik ben er ontzettend content en blij mee. Ik kijk uit op een dit jaar gedoneerd kunstgrasvoetbalveld. Dit zorgt voor leven in de brouwerij. Vooral in de weekenden is dit een ontmoetingsplek voor jongeren.


Kinderkamp

De eerste week kinderkamp is achter de rug. Het kampprogramma bestaat uit ochtendgym, ontbijt, Bijbelles (zingen, theater, teksten leren), sporten (vierkamp), vrijspelen, knutselen en de dag wordt afgesloten met een lunch.


Namen leren

Vooral het uitspreken vind ik een hele klus. Zo kreeg ik het absoluut te horen wanneer ik het niet goed uitsprak (met humor). Verder worden mij tijdens het eten woordjes aangeleerd. De groep welke ik samen met Alex en Lianne leidt bestaat uit kinderen van zeven tot negen jaar. Drie jongens en vijf meiden.

De kinderen zijn fanatiek tijdens het sporten. Zij willen ontzettend graag winnen. Daarbij wordt er ook zeker veel gelachen. Dit ook tijdens het eten. De meiden giechelen wat af. Een telefoonspelletje met een banaan vinden zij helemaal geweldig. De handwerkjes krijgen veel aandacht. Elke keer met een ander thema, zoals; liegen, naaste liefde, hebzucht of stelen. Waarbij duidelijk wordt wat liefde is. Dit naar God en naar elkaar. Een stuk normen en waarden.


Verjaardag

Ook was ik deze week jarig. Ik ben ontgroend wanneer je het hebt over Moldavische tradities. Zo werd ik in het Moldavisch Roemeens toegezongen, werd er verschillende keren dertig keer aan mijn oren getrokken en ben ik dertig keer zittend op een stoel opgetild. Ook heb ik een prachtige tekening gekregen van een kind, een kaart, een taart en meerdere bloemen. Ook heeft het Nederlandse team mij verwent. Ik mocht, beter gezegd moest, de hele dag een verjaardagsmuts op, ook hebben wij heerlijk taart gegeten en in de avond pizza. Het was een warme gezellige verjaardag met veel vrolijkheid.


Ik weet nu zeker dat ik dertig ben..! Op naar week nummer 'doi'...!

  • 03 Augustus 2015 - 23:26

    Mieke:

    Tony , van harte nog met je dertigste verjaardag. zo te zien ben je al feestelijk ingeburgerd.

  • 04 Augustus 2015 - 17:43

    Oma En Opa.:

    Lieve Tony,
    Hoewel je een heel eind weg zit, lijkt het net of je naast ons zit en je verhaal doet. Uit wat je vertelt begrijpen we dat je een goede start hebt gemaakt. Nou ja... op het in inchecken na, maar ook dat ging tenslotte goed. Naar Esther had je een inkijkje gegeven over je appartement. Ziet er goed uit joh!
    Toch wel fijn dat je op voor jou bekend terrein zit. Dan is het acclimatiseren ook wat makkelijker.
    En dan nu maar hard aan de slag hè. We hopen dat je verwachtingen die je had bij je vertrek ook uitkomen.
    Uiteraard zullen er hier en daar hobbels genomen moeten worden, maar zo is het leven. Deins er niet voor terug, maar neem ze gewoon.
    Zeg joh we wensen je alle goeds toe, bovenal Gods zegen. Dat je Zijn nabijheid zal ervaren ook als je met je pupillen of met anderen in gesprek zal zijn over Jezus.
    Groeten van ons beiden, je oma en opa. Doe bekenden van de groep gedag.

  • 09 Augustus 2015 - 22:20

    Elsbeth:

    Hoi Tony. Nog gefeliciteerd ! Bijzondere ervaring om 30 te worden in Moldavië! Succes met het leren van dextaal! Veel zegen. Dumnezeu binecuvantaze . Groetjes Elsbetj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tony

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 14558

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 09 Januari 2016

Muziekproject Moldavië

Landen bezocht: